Tänk om Jesus verkligen menade alla dom där grejerna?

Detta inlägg snor jag från bloggen Red Letter, och inlägget är skrivet av Shane Claiborne. Jag gillar det starkt (och delar det han säger!) och väljer att översätta det till svenska, för en bredare krets. Ursprungligen: http://www.redletterchristians.org/what-if-jesus-meant-all-that-stuff/

Till alla mina icke-troende, någon-sorts-troende och före-detta-troende vänner: Jag känner att jag ska börja med en bekännelse. Jag är ledsen att det ofta har varit kristna som varit det största hindret för Gud. Kristna som har haft så mycket att säga med sin mun, och så lite att visa med sina liv. Jag är ledsen att vi så ofta har glömt bort Kristus i Kristendomen.
Förlåt oss. Förlåt oss för de pinsamma saker vi har gjort i Guds namn.

För några dagar sen var jag på väg intill stan för en promenad med några vänner. Vi gick ner för gatan längs vattnet, där det finns gatuuppträdanden, artister och musikanter. Vi passerade en duktig magiker som gjorde några riktigt coola "tricks". Där var även en predikant. Han var inte lika fängslande som magikern. Han stod på en låda, skrek i en mikrofon, och bredvid honom låg en kista med en död låtsas-kropp. Han talade om hur vi alla kommer att dö och komma till helvetet om vi inte känner Jesus.

En del människor fnissade. Andra sa åt honom att fara åt helvete. Några ungdomar försökte stjäla den döda kroppen i kistan. Allt jag kunde göra var att tänka för mig själv att jag ville ställa mig på en låda bredvid honom och skrika av hela lungorna: Gud är inget monster. Nästa gång kanske jag gör det.

Ju mer jag har läst bibeln och studerat Jesu liv, desto mer har jag blivit övertygad om att kristendom sprids bättre genom fascination, än genom ansträngande påtvingning. Men de sista decennierna har kristendom, iaf i USA, blivit mindre och mindre fascinerande. Vi har gett ateisterna mindre och mindre att misstro. Och den sorts kristendom många av oss har sett på TV eller hört på radio liknar mindre och mindre Jesus.

Vid ett tillfälle blev Gandhi tillfrågad om han var kristen, varpå han svarade i grund och botten: "Hmm, jag älskar definitivt Jesus, men kristna verkligen ogilla sin Kristus." En nyligen gjord undersökning visar att de tre sakerna som kristnai USA är mest känd för (bland icke-kristna) är: 1) Homofober, 2) Dömande, 3) Skenheliga. Så vad vi har här är lite bildkris, och mycket välförtjänat rykte Det var dom dåliga grejerna, och det var därför jag började med att säga förlåt.

Nu till dom goda nyheterna.

Jag vill inbjuda dig till att överväga om televangelisterna och gatupredikanterna har fel- och att Gud verkligen är kärlek. Kanske är andens gåvor verkligen vackra saker som fred, tålamod, vänlighet, glädje, godhet, och inte de hemska saker som har kommit att karaktärisera religion, och politik för den delen. (Om det är något jag lärt mig från liberaler och konservativa är att du kan ha bra svar och ända vara elak... och lika viktigt som att ha rätt, är det att vara vänlig.)


 

 

Hoppas dessa sent översatta rader kan betyda något för någon.


Kommentarer
Postat av: Kimbrahimovic

Han är smart den där Shane.

2011-08-31 @ 01:48:47
Postat av: Eka!

Han är riktigt bra, har börjat läsa den oemotståndliga revolutionen nu!

2011-08-31 @ 02:07:29
URL: http://justinodiaz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0