Den ekumenika blandningens gåva!

För ett litet tag sedan var jag i ett EFS-kapell, helt underbart! Efter det har mina vägar korsats av lite alla möjliga trossammanhang, alltifrån karismatiska trosrörelsen, till gautmöten, till Svenska Kyrkan, till Pingstkyrkan och nu befinner jag mig på Bjärka Säby. Jag har bland annat firat 4 stycken totalt olika nattvarder på en och en halv vecka. (så det kan bli ibland)

Det finns många sätt att prisa Gud, och på sitt eget sätt lova hans namn. Men vilket är rätt? ..
För er som vill ha ett svar utifrån något av de sammanhang som jag nyss nämnde, så kan ni sluta läsa!
Helheten är det sköna, att det faktiskt finns olika, dessutom många olika, "allmänt accepterade" sätt att tillbe och visa uppskattning.
Är det ena mer rätt än det andra? Kanske, utifrån den första kyrkan och utifrån de ideal och stöttepelare bibeln sätter upp för våra liv! MEN, på frågan: Tillber alla bäst på samma sätt, så är svaret något helt annat. Återigen,
människor är olika, på alla möjliga sätt, och jag har för länge sedan blivit överbevisad om att det inte finns en objektiv sanning om livsstruktur som faller alla i smaken på exakt samma sätt, därför behövs mångfalden.
  • Sjunga eller be i bön? Jag vill ha båda!
  • Kapell, kyrka, radhus eller gata? Jag vill ha allihopa, som en tillgång!
Kanske är jag schizofren, eller bara grymt öppen.
Tror du på barnadop? Är du på ett eller annat sätt fostrad i en karismatisk, liberal eller lugn miljö? Föredrar du pastorer eller präster? Äldste eller majoritetsförsamling?  Oblat eller polarbröd? Vin eller Bob-saft?  Gatan/stadsmission eller församlingsmöte? Självklart kan jag välja något jag föredrar mer än det andra, men jag tror inte att man kan säga det på ett objektivt sätt. Det mesta behövs, för någon! Däremot är det aldrig negativt att omprioritera och omfördela sina resurser efter en vettig diskussion!

Men om man har kommit fram till att man inte har något som helst gemensam trossyn, angående dessa och liknande frågor, så är min längtan att jag ska ta orden i min mun: Skitsamma, kan vi inte bortse från det här och gå och prisa herren tillsammans istället!

Over and out, nu ska jag äta frukost!
Jag '96

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du är grym! <3

2010-01-26 @ 10:55:10
Postat av: Blogg fråga

Hejsan!¨



Jag har precis startat en ny blogg. Hur gör man så att man får en bild högst upp som du har?

2010-01-26 @ 11:22:35
Postat av: Josef

Gratis till Flickvännen Bror! Säger man Gratis till ny flickvän?

2010-01-26 @ 20:54:26
Postat av: Josef

Jag stavar ju som en kratta menar självklart grattis!

2010-01-26 @ 20:55:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0