Tänkvärt citat + familjebild

Det finns ett otroligt tänkvärt citat, av filosofen Sören Kierkegaard. Detta omnämns bland annat i en av världens bästa böcker enligt mig, Den Oemotståndliga Revolutionen, av Shane Claiborne.


"Saken är ganksa enkel. Det är mycket lätt att förstå Bibeln. Men vi kristna är en hop listiga bedragare. Vi låtsas inte kunna förstå eftersom vi vet att den stund vi förstår så blir vi tvungna att leva som Bibeln lär. Ta vilket ord som helst i Nya Testamentet och glöm allt utom att omsätta det i handling. Men Gode Gud, säger du, gör jag det kommer hela mitt liv att bli förstört. Hur ska jag någonsin kunna komma någon vart i världen? Det är här den kristna lärdomen kommer in i bilden. Den kristna lärdomen är kyrkans fenomenala uppfinning för att försvara sig mot Bibeln, som garanterat att vi kan fortsätta vara goda kristna utan att Bibeln blir för närgången. O, ovärderliga lärdom, vad skulle vi ta oss till utan dig? Det är fruktansvärt att falla i den levande Gudens händer. Ja, det är till och med fruktansvärt att vara ensam med Nya Testamentet."


Jag ställer mig inte bakom citatet, iaf inte fullt ut. Men det är oerhört tänkvärt! Vad tänker du när du hör det, om du är kristen? (eller bara tycker citatet är intressant)
















Kommentarer
Postat av: Hanna

Ändå sant alltså.

2010-02-27 @ 10:04:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0